چهار شنبه , جولای 18 2018
خانه / اقتصادی / شبکه های اجتماعی چه کاربردهایی در ایران دارند؟
شبکه های اجتماعی,کاربرد شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی,کاربرد شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی چه کاربردهایی در ایران دارند؟

شبکه های اجتماعی چه کاربردهایی در ایران دارند؟

در سال‌های گذشته شاهد استفاده روزافزون مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بوده‌ایم و به مرور زمان کاربران ایرانی بیشتری عضو شبکه‌های اجتماعی شدند و بیشتر در آنها فعالیت کردند.
برترین اخبار-فضای مجازی: امروزه کمتر ایرانی را می‌بینید که در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی عضو نباشد و در آنها فعالیت نکند، در واقع اکثر افرادی که به اینترنت دسترسی دارند بیشتر زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی می گذرانند و مطمئنا با وجود چنین شرایطی زندگی دستخوش تغییرات بسیار زیادی خواهد شد و نیاز است که در زندگی تک‌تک افراد جامعه تغییرات چشمگیری اعمال شود و این قبیل تغییرات سرعت بسیار زیادی نیز خواهند داشت.
انسان‌ها علاقه بسیار زیادی به تعامل با یکدیگر دارند و مشارکت در گروه‌های اجتماعی این علاقه را ارضا خواهد کرد، بنابراین قابل پیش‌بینی است که شبکه‌های اجتماعی گوناگون از قبیل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، تلگرام و… طرفداران و عضوهای بسیار زیادی خواهند داشت و بخشی از زندگی روزمره مردم را نیز به خود اختصاص خواهند داد.
البته با توجه به جدید بودن استفاده از شبکه‌های اجتماعی در میان ایرانیان، گاهی روش‌های به‌کارگیری آنها از خط و هدف اصلی خارج می‌شود، این در حالی است که هر روزه کاربران اینترنتی بیشتری از ایران عضو شبکه‌های اجتماعی اینترنتی می‌شوند و عده‌ای از منتقدان شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با توجه به آمار استفاده از این شبکه‌ها در کشورهای توسعه‌یافته بر این باورند که ایرانیان شبکه‌های اجتماعی اینترنتی را بیش از آنچه مهم هستند، مهم می‌انگارند. موضع غیر قابل انکار این است که کاربران خارجی شبکه‌های اجتماعی مانند ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی فعالیت نمی‌کنند.
به طور مثال افرادی که در مراسم ترحیم و تدفین اشخاص مشهور شرکت می‌کنند، بدون در نظر گرفتن جو ناراحت مجلس ترحیم برای خودنمایی در شبکه‌های اجتماعی شروع به فیلمبرداری با موبایل خود می‌کنند تا حضور خود را در این مراسم‌ها به دیگران اعلام کنند، فارغ از اینکه افراد داغدیده عزا دارند. این دست مسائل بسیار کم در کشورهای توسعه‌یافته دیده می‌شود.
در ادامه این مقاله به نقل از پارک بازاریابی ایران پربیننده‌ترین شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در ایران به شما معرفی می‌شود.
اینستاگرام
شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا و به عنوان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران شناخته شده است؛ علت اصلی محبوبیت این شبکه اجتماعی اینترنتی در ایران، نداشتن فیلترینگ از سوی سازمان اطلاعات و فناوری کشور است تا جایی که توانسته رشد بسزایی داشته باشد، البته همانطور که می‌دانید عده بسیار زیادی از کاربران این شبکه، ایرانی هستند.
در ابتدای آغاز به کار این شبکه اجتماعی (اینستاگرام)، قرار بود کاربران این شبکه فقط عکس‌های خود را به اشتراک بگذارند، اما با توجه به استقبال ایرانیان از این شبکه اجتماعی اینترنتی شاهد تغییراتی در کاربری این شبکه اجتماعی هستیم. مثلا بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها با استفاده عکس‌ها به تبلیغ محصولات و خدمات خود در این شبکه اجتماعی پرداخته‌اند و حتی به صورت مجازی محصولات و خدمات خود را به فروش می‌رسانند؛ در واقع شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یک ابزار تجارت الکترونیک تغییر کاربری داده است.
بعضی دیگر از کاربران اینستاگرام این شبکه اجتماعی را به چشم یک شبکه خبری می‌بینند و اخبار و اطلاعات را با دیگر کاربران با فرمت عکس در این شبکه به اشتراک می‌گذارند. جالب این است که این روش برای به اشتراک‌گذاری و دریافت اخبار بسیار پرطرفدار است تا جایی که بعضی از این صفحات خبری در شبکه اینستاگرام هزاران فالوئر دارند.
لازم است بدانید که تمامی شبکه‌های اجتماعی عنوان سرگرم‌کننده را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع در خصوص شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز صادق است، البته ممکن است در آینده کاربردهای دیگری را نیز از این شبکه اجتماعی شاهد باشیم.
فیسبوک
فیسبوک، قدیمی‌ترین شبکه اجتماعی آشنا برای کاربران اینترنتی است، به طوری که جزئی از زندگی تک‌تک افراد جامعه شده است. این شبکه گسترده اجتماعی بر خلاف فیلترینگ در ایران، کاربران بسیار زیادی دارد، البته گاهی خبرهای مبتنی بر برداشتن فیلترینگ این شبکه اجتماعی از سوی سازمان اطلاعات و فناوری ایران می‌شنویم اما هیچ‌وقت این اتفاق رخ نداده است.
این شبکه اجتماعی پیش از دولت دهم فیلتر شده است و همچنان حتی پس از مسائلی که از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده فیلتر است، البته اگر موضوع فیلترینگ شبکه اجتماعی فیسبوک را کنار بگذارید و روی نحوه استفاده آن توسط کاربران ایرانی دقت کنید، متوجه می‌شوید که کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی فقط از گردش و تفریح خود در آن عکس‌هایی را به اشتراک می‌گذارند و به یکدیگر فخرفروشی می‌کنند. این مشکل مانند یک موج به راه می‌افتد و همه بدون اطلاع از موضوع سوار بر موج می‌شوند تا دیگران خدایی نکرده نگویند که آنها از فلان اتفاق خبر ندارند.
لینکدین
شبکه اجتماعی لینکدین بر مبنای ساخت یک پروفایل کاری است که کاربران بتوانند با استفاده از به اشتراک‌گذاری لینک این پروفایل کاری در وبسایت‌های گوناگون، رزومه کاری خود را به مشتریان و همکاران خود نشان دهند. این پروفایل کاری شامل اطلاعات تحصیلی و پروژه‌ها و سوابق شغلی یا دوره‌های آموزشی و مهارت‌های حرفه‌ای است که مربوط به کاربر است. البته در این نوع رزومه کاری، کاربر نیاز به یک عکس پرسنلی نیز دارد.
متاسفانه هنوز نحوه کارایی شبکه اجتماعی لینکدین برای بسیاری از کاربران ایرانی به درستی جا نیافتاده است. بعضی از افراد عضو در این شبکه اجتماعی فکر می‌کنند چون یک پروفایل خصوصی برای خود درست کرده‌اند، هر نوع اطلاعات یا عکسی را می‌توانند در آن با فالوئرهای خود به اشتراک بگذارند، این در حالی است که پایه و اساس این شبکه اجتماعی مبنی بر روزمه شغلی فرد است و به مسائل اتفاق افتاده روزمره در زندگی اشخاص ارتباطی ندارد.
از رایج‌ترین اشتباهات کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی لینکدین این است که رزومه کاری و شغلی آنها به مطالب به اشتراک گذاشته شده در پروفایل آنها بی ارتباط است یا حتی در رزومه‌شان صفاتی مانند باهوش و نوآور دیده می‌شود که شخص بیننده تا آن نوآوری را به چشم نبیند، باور نخواهد کرد.
توییتر
از شبکه اجتماعی توییتر، کاربران ایرانی به عنوان یک شبکه خبری استفاده می‌کنند و با اینکه این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر شده است، بسیاری از کاربران ایرانی برای توییت و مطالعه اخبار به این شبکه اجتماعی مراجعه می‌کنند، اما موضوع قابل توجه اینجاست که برخی از سیاستمدارن ایرانی نیز در این شبکه اجتماعی فیلتر شده نیز فعالیت دارند و خبرهای مهم سیاسی را در این شبکه اجتماعی توییت می‌کنند.
از دیگر مسائل مطروحه در زمینه شبکه اجتماعی توییتر این است که این شبکه به دلیل تحریم‌های سیاسی اقتصادی ایران را در لیست کشورها برای ثبت نام قرار نداده بود و به تازگی ایران را در این لیست اضافه کرده است، در واقع قبل از برداشته شدن تحریم‌های سیاسی-اقتصادی، کاربران ایرانی نمی‌توانستند محل واقعی زندگی خود را در این سایت به صورت درست مشخص کنند که پس از راه‌اندازی کمپین AddIranToTwitter# توانستند رسمیت خود را احراز کنند.
تلگرام
شبکه تلگرام توسط دو برنامه‌نویس روس و در آلمان تهیه شده است. شبکه اجتماعی تلگرام در حال حاضر بیشترین مخاطب ایرانی را به سمت خود کشانده است. در کشور ما ایران، ورود هر شبکه اجتماعی یک موج به دنبال دارد. این موج هر قدر ارتفاع بیشتری داشته باشد، عرض آن کمتر می‌شود. تلگرام بلندترین ارتفاع را داشته است و در حال حاضر در اوج به سر می‌برد. البته تلگرام در ابتدای فعالیت خود در ایران دچار مشکلاتی بود اما پس از گذشت مدت کوتاهی تمامی مشکلات آن مرتفع شد.
منبع : فرصت امروز
انتهای پیام/*
شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، تلگرام چه کاربردی در ایران دارند.

درباره ی admin

همچنین ببینید

اقتصاد ایران گروگان دو بازار

دو چالش حیاتی در نظام بانکی و نظام ارزی بررسی شد اقتصاد ایران گروگان دو …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *